Závody Španělsko – Barcelonské zadostiučinění
Již od srpna 2020 vyvíjíme jubilejní desátý monopost FSE.X. Po kompletně zrušené sezóně kontaktních závodů v minulém covidovém roce toužíme ukázat světu, co dokážeme a na čem pracujeme často ve dne i v noci. V srpnu nás cesta zavedla na závody v Barceloně, kde se na Circuit de Catalunya konaly závody FS Spain.
Po více než 24hodinové cestě jsme se bez problémů dostali na místo a začali se chystat na technické přejímky. Velmi nás zaskočila letošní chaotická organizace závodů plynoucí zejména z nedostatečného počtu dobrovolníků. Na přejímky jsme se tak dostali až druhý den k večeru. Okamžitě se nám však povedlo projít Pre-scruteneeringem, přejímkou akumulátoru a částí mechanické kontroly. Třetí den jsme mechaniku dokončili a ve stejném tempu navázali elektrickou přejímkou. Cestu k ikonické večerní akceleraci nám bohužel zastavila až předposlední zkouška – Rain test, kdy se do vysokonapěťového okruhu dostala vlhkost a bezpečnostní systémy auto musely odstavit. Po kontrole a důkladném zatěsnění jsme i tuto výzvu pokořili, ale na test funkce brzd a tedy potenciální účast v akceleraci již bohužel čas nezbyl. Poslední zkoušku, Brake test, jsme však dokončili hned čtvrtý den ráno. Když jsme však po nastavení formule na test tracku přivezli formuli na druhou disciplínu Skid-pad, organizátoři ji k překvapení všech z neznámých důvodů uzavřeli dříve. Protesty byly marné. Vysvětlovat organizátorům, že jsme kvůli jejich nepřipravenosti měli na přejímky oproti jiným týmům i oproti oficiálnímu harmonogramu o 3 hodiny méně času bohužel nemělo smysl.
Stále však byl čas s celkovým výsledky něco udělat. Naši piloti se s autem hned od začátku sžívali velmi dobře, čekali nás dvě nejvíce bodované dynamické disciplíny a věděli jsme, že se můžeme opřít také o více než solidní výsledky ve statických disciplínách, které letos proběhly online formou. V naší dlouhodobě silné disciplíně Business Plan jsme z 19 zúčastněných týmů skončili 6. a z plného počtu ztratili jen deset bodů. V Cost Reportu se letos snažíme přijít s originálními řešeními nákladových studií a veškeré výpočty zpřesnit. Dle prvních ohlasů jsme taktéž na dobré cestě a 81,1 bodů ze 100 nás příjemně potěšilo. Engineering design byl pro většinu zúčastněných první zkušeností a vůbec jsme se neztratili. I přes nemožnost zúčastnit se jedné z podkategorií jsme z potenciálních 120 bodů dosáhli na 90 a odnesli si spoustu konstruktivní zpětné vazby. Vědomí, že kvalitní statiky dokážou tým nejen podržet, ale mohou být také rozdílem mezi podiem a umístěním v hloubi startovního pole, je pro nás další motivací na nich nadále neúnavně pracovat.
Do předposlední disciplíny Autocross jsme sami sebe pasovali do role černého koně. Zvědavost a očekávání, co naše oranžová bestie předvede, byla cítit nejen u nás, ale také jak od soupeřů, tak od organizátorů. A zadařilo se! Výsledným časem 66,636 a čistou jízdou bez sražených kuželek jsme druhý tým porazili téměř o 1,5 sekundy a poprvé pořádně ukázali drápy. Bohužel nám po výkonu vypověděl službu pravý přední motor. V Praze na dílně ho nyní podrobíme podrobné kontrole, pro vytrvalostní závod jsme ale byli odkázáni pouze na zadní pohon. První pilot kapitán Josef Med začal rozumným tempem, vědom si důležitosti dokončení závodu. S monopostem si ale věřil. I přes vyšší zadokolkovou přetáčivost pod plynem a s pro jistotu dojezdu omezeným výkonem na 28 kW začal soupeře předjíždět a na nejbližší konkurenty budovat náskok. Druhý pilot Kuba Sedlář na výkony s chutí navázal a pomyslně zařadil ještě vyšší rychlostní stupeň. Druhému týmu jsme ve zhruba 23 min dlouhém závodě nadělili téměř 100 vteřin a suverénně jsme tak zvítězili v královské disciplíně Endurance.
Přestože jsme si byli vědomi vlastního potenciálu, v takovýto výsledek jsme upřímně ani nedoufali. Jedná se o největší úspěch týmu za několik posledních let, my však zůstáváme nohama na zemi, formule má ještě spoustu věcí na vychytání. Pokusíme se vše co nejlépe připravit na už za týden začínající nejprestižnější závody v Německu, kterých se účastníme vůbec poprvé. A opět s oběma monoposty.
Děkujeme všem podporovatelům za nezlomnou víru, že máme na to být ještě lepší.