Skid-pad, ve volném překladu také jízda v osmičce, je jedna z pěti dynamických disciplín soutěže Formula Student. Smyslem disciplíny, tak jak jej vykládají pravidla soutěže Formule Student, je změření rychlosti zatáčení na rovném povrchu při konstatním poloměru otáčení vozu. Stejně jako u ostatních disciplín, i Skid-pad může tým absolvovat ve dvou jízdách s různými řidiči, přičemž každý řidič může mít až dva jízdní pokusy.
Až dvě různé dráhy
Pravidla hovoří o tom, že dráhy Skid-padu mohou existovat dvě, přičemž jeden řidič musí oba své pokusy absolvovat pouze na jedné dráze. Na žádných závodech jsme se zatím však se dvěma Skid-padovými dráhami nesetkali.
Parametry dráhy
Skid-pad tvoří dva kruhy, jejichž středy jsou od sebe vzdáleny 18,25 metru. Průměr každého vnitřního kruhu je potom 18,25 metru, vnější 21,25 metru. I slabý matematik snadno nahlédne, že šíře dráhy pro pilota, do které se během jízdy musí vejít, činí 3 metry.

První kolo je stabilizační!
Při vjíždění do závodní dráhy pilot najede jako první do pravého kola, které slouží ke stabilizaci vozu a není měřeno. Po projetí startovní čáry na průsečíku kruhů se začíná měřit. Po znovuprojetí startovní čárou je měření ukončeno a pilot změní směr jízdy do levého kruhu. První levé kolo opět není měřeno a slouží ke stabilizaci vozu. Po projetí startem začíná měření kola a je odstraněna kuželka na výjezdu z drahy, kdy po projetí cílem pilot opustí dráhu ve stejném směru, jako do dráhy vjížděl. Po ukončení prvního pokusu si může zvolit, zda bude rovnou pokračovat do pokusu druhého, nebo opustí prostor Skid-padu a bude pokračovat později, konkrétně se v pravidlech uvádí, že: „Pilot může rovnou pokračovat druhým pokusem“.
Penalizace
Pilot je v jeho kole penalizován časem +0,25s za každou kuželku, kterou srazí nebo vysune z její vyznačené pozice. Monopost v driftu může pokračovat ve svém pokusu do doby, dokud nezmění určený kurz jízdy. Ve chvíli, kdy by došlo k přetočení monopostu, jeho zastavení a rozjetí se proti směru skid-padu, je vozidlu udělen stav DNF (did not finished). Pokud pilot zvolí během pokusu špatné první kolo (levé místo pravého) nebo zajede nesprávný počet kol, je opět klasifikován jako DNF.

Hodnocení výsledků
Cílem Skid-padu je hodnotit boční zrychlení vozu. V případě dvou drah skid-padu se počítá do hodnocení pouze lepší výsledek. Pro výpočet skóre je použit následující vzorec:
SCORE = (47.5 x (Tmax/Tyour)^2 -1) / ((Tmax/Tmin)^2 -1) + 2.5
Tyour – průměr v sekunádch mezi levým a pravým kolem pilota.
Tmin – stejný průměr v sekundách nejrychlejšího vozu na skid-padu v dané soutěži
Tmax – je 125% Tmin
Konstanta 47,5 vyjadřuje výkonové hodnocení Skid-padu a konstanta 2,5 uvádí minimální bodový zisk, při dokončení Skid-padu bez nároku na výkonostní body (nárok zaniká při čase horším, než Tmax, jak vyplývá z vzorce).
Maximum bodů ze Skid-padu je potom 50, tj. součet neponížených konstant ze vzorce 47,5 + 2,5.
Z hlediska bodů se tak jedná o nejméně zajímavou dynamickou disciplínu soutěže.
Tak tolik z čar a kouzel pravidel Formula Student 2014 o Skid-padu. Příště se podíváme na akceleraci.
S pozdravem za tým eForce Prague Formula, Jakub Dražan
P.S.: článek byl vydán na základě oficiálních pravidel soutěže Formula Student pro rok 2014.