DV.01 – 2021

DV.01 – 20212022-06-01T18:04:38+00:00

V sezóně 2020 tým zkonstruoval historicky první autonomní elektrickou formuli v České republice. Samořiditelný monopost vznikl za využití mechanického návrhu monopostu FSE.07, který ale po elektrické stránce prošel kompletní přestavbou. Nově vzniklá skupina v týmu se musela vypořádat s mnoha novými problémy jako snímáním a rozpoznáváním okolí, výpočtem ideální dráhy, samotným řízením nebo záchranným brzdovým systémem.

V letošní sezóně zůstává k detekci kuželů stereokamera a LiDAR. Hlavní výpočetní jednotku jsme vyměnili za výkonnější Zotac MAGNUS EN72080V, díky kterému jsme schopni rychleji zpracovávat snímaná data pomocí neuronových sítí. Zatáčení kol zůstalo stejné, díky posilovači řízení umístěném přímo ve svislé tyči řízení jsme schopni přesně korigovat směr jízdy formule.

Rám (vlastní návrh) Kompozitní monokok sendvičové struktury z uhlíkových vláken s hliníkovou voštinou a pěnovým jádrem ROHACELL® s hlavním obloukem z chrommolybdenové vysokopevností oceli a předním obloukem z pevnostního hlíníku svařený metodou TIG
Rozvor 1540 mm
Rozchod (vpředu / vzadu) 1296 / 1230 mm
Hmotnost vozu (bez pilota) 202 kg
Rozložení hmotnosti (vpředu : vzadu) 50 : 50 %
Zavěšení kol (vlastní návrh) Nezávislé zavěšení všech kol, dvojitá A-ramena nestejné délky na obou nápravách
Odpružení Typ push-rod na obou nápravách, tlumiče Öhlins TTX 25 FSAE
Pneumatiky Přední – AVON 16×7 10″
Zadní – AVON 16×7 10″
Ráfky 10″ – KEIZER hliníkové ráfky, hliníkové středy vlastního návrhu
Motor Přední – TG Drives (2×8,6kW) ; 3,5kg ; max. točivý moment 16,2 Nm
Zadní – TG Drives (2×35,3kW) ; 8kg ; max. točivý moment 48 Nm
Měnič motoru Lenze DCU 60/60
Maximální otáčky 10000 ot/min zadní motory ; 9000 ot/min přední motory
Maximální výkon 87,8 kW / omezeno na 80 kW dle pravidel Formula Student
Maximální točivý moment 882 Nm do 60 km/hod
Převod (vlastní návrh) Planetový převod (i=6,95) vpředu
Planetový převod (i=6,71) vzadu
Diferenciál (vlastní návrh) Aktivní elektronický – každý motor řízen zvlášť
Chlazení (vlastní návrh) Vodní chlazení motorů i výkonové elektroniky, dva chladící okruhy
Brzdová soustava Kotoučové brzdy na všech kolech, 2-okruhový systém
Nastavitelné rozložení brzdného účinku
Vpředu kotouče 195 mm, třmeny ISA Racing radiální upevnění
Vzadu kotouče 185 mm, třmeny ISA Racing radiální upevnění
Akumulátor (vlastní návrh) Články SONY VTC5A – elektrická konfigurace 96s9p
Celková energie 8,1 kWh – jmenovité napětí 346 V, maximální napětí 403 V
Vlastní systém pro monitorování a správu článků akumulátoru
Vlastní výkonová a měřicí elektronika
Vlastní nosná konstrukce – kevlarový sendvičový kompozit
Elektronika (vlastní návrh) Dvě sběrnice CAN:

  • Data nezbytná pro jízdu auta (poloha pedálů, bezpečnostní funkce, data z akumulátoru, senzory kol, volantu apod.)
  • Data ze zbylých senzorů (teploty, diagnostická data, apod.)

Řízení dynamiky vozidla – kontrola trakce a torque vectoring jsou použity zejména při manuálním režimu řízení
Pedálová jednotka – vyhodnocení pedálů nezávislými senzory, bezpečnostní funkce
Palubní deska – nepřetržité zobrazení důležitých údajů (stav akumulátoru, stav elektrických ochran)
Automatické řízení – automatická regulace rychlosti ventilátorů, limitace výkonu při nízkém nabití akumulátoru apod.

Autonomní systémy Zotac MAGNUS EN72080V
Intel Realsense Depth Camera D435i (2x)
Stereolabs ZED
Ouster LiDAR – OS1-64
SBG Systems – Ellipse-D
Upravený posilovač řízení
Jednotka řídící volant (vlastní návrh)
Pneumaticky řešený systém záchranné brzdy

Kapitán týmu

Daniel Štorc

Fakultní koordinátor

Ing. Jan Čech, Ph.D.

Driverless skupina

Vedoucí: Daniel Štorc
Technický vedoucí: Ondřej Šereda
Antonín Gazda
Andrea Hauptová
Michal Horáček
Tomáš Kazda
Pavel Král
Ondřej Kuban
Matuš Obrk
Tomáš Roun
Jan Svoboda
Ondřej Šereda
Roman Šíp
Daniel Štorc
Hynek Zamazal
Matěj Zorek

Za podpory ostatních skupin týmu

Projektová skupina

Vedoucí: Miroslav Martínek

Kateřina Antošová
Adam Čumrda
Jiří Harman
Adéla Kubíková
Pavla Lásková
Miroslav Martínek
Tomáš Omasta
Adam Petráň
Jan Pivoňka
Tereza Plšková
Jakub Žižka

Elektrotechnická skupina

Vedoucí: Michal Kopiar

Jakub Dvořák
Kryštof Cikhardt
Martin Edl
Patrik Bachan
Petr Hainc
Vojtěch Michal
Šimon Hykl
Richard Ciglanský
Jan Kučera

Mechanická skupina

Vedoucí: Jakub Sedlář

Kryštof Jirásek
Matouš Kmet
Lukáš Kolbaba
Tomáš Krejčí
Josef Med
Jan Plesník
Jakub Skořepa
Radek Štěpánek
Ondřej Velínský

3. místo

Celkově (FS Czech)
Business Plan (FS Czech)

Články

Generální partneři autonomního monopostu

Hlavní partneři autonomního monopostu

Misan

Prémioví partneři  autonomního monopostu

Altium logo
Ansys logo
Dassault systemes logo
IPG automotive logo
MathWorks logo
Vector logo

Významní partneři  autonomního monopostu

SMC
Grant Thornton
Valeo
Ouster

Partneři autonomního monopostu

Emerson
Přejít nahoru