Na úvod je nutné v krátkosti představit závody Baltic Open. Jedná se o putovní závody, které každý rok pořádá vítěz předchozího ročníku. Baltic Open se nedrží stejného scénáře, jako oficiální závody seriálu Formula Student, ale svým účastníkům přináší pouze dynamické disciplíny s neomezeným počtem pokusů a s možností se zúčastnit s libovolným počtem formulí nehledě na rok výroby.

Letošní ročník se konal, pro nás ve vzdáleném Estonsku, poblíž města Tartu. Putování jsme zahájili společně s FSE.07 a FSE.03 v úterý ráno tak, abychom byli ve středu v 11 hodin na místě připraveni postavit depa a splnit potřebnou technickou přejímku. Cesta dlouhá necelých 1 700 kilometrů trvala 26 hodin, kdy musela kolona nejprve zdolat nekonečné Polsko a s minimem dálnic Litvu a Lotyšsko.

Po příjezdu na okruh Lange Motokeskus jsme byli ohromeni jeho novotou a moderností. Na parkovišti jsme během chvíle postavili depa pro naše obě formule a připravili se na technickou přejímku, která se měla konat v Tartu v interaktivním muzeu vědy. Přejímka na Balticu (jak mu přezdíváme) spočívala zejména v kontrole všech základních a bezpečnostních náležitostí a z Brake Testu. Obě části jsme s formulemi splnili v rekordním čase, a to nejen díky kvalitní přípravě, ale prověření všech vlastností na předcházejících závodech. Po bleskurychlých přejímkách jsme se vydali na další specialitu této akce a začali jsme se řadit na spanilou jízdu centrem města Tartu. Společně s formulemi z Estonska, Finska, Ukrajiny, Litvy a Ruska jsme absolvovali krátkou společnou jízdu na nedaleké náměstí, kde byla připravena krátká prezentace pro fanoušky a kolemjdoucí. Nultý den jsme pak zakončili krátkým posezením s ostatními týmy a odebráním se na ubytování, které bylo připraveno ve třídách základní školy v Tartu.

Oficiální první den byl ve znamení dopolední akcelerace a odpoledního superslalomu. Vzhledem k neomezenému počtu pokusů jsme zvolili strategii, kdy na prvních 6 pokusů vyšleme naše profesionální piloty a na další pokusy se vystřídá zbytek týmu, jakožto odměnu za celoroční práci. Náš tým byl také rozdělen na skupinu, která soutěží s FSE.03 a s FSE.07.

FSE.07 se postavila na start akcelerace hned v úvodu a za celé trvání tým stihnul získat 18 různých časů. Hned třetí čas stanovil rekord, bohužel náš čas překonala tallinská formule z roku 2017 a FSE.07 si odnesla 2. místo. FSE.03 bylo nutné ráno nejprve nabít, a tak bylo možné zajet časů pouze 7. Po obědě jsme pak s našimi formulemi nastoupili na start superslalomu. Ten je specialitou Balticu a v podstatě se jedná o trať s nekonečným slalomem. Superslalom se nám nakonec s FSE.07 podařilo ovládnout s časem 31,18 sekundy a s náskokem 1,2 sekundy jsme zvítězili nad letošní formulí z Tallinu. FSE.03 si také nevedla špatně a s časem 38,28 sekund obsadila skvělé 11. místo. U výsledného hodnocení je samozřejmě nutné vzít v potaz rok výroby formule, kdy je očekávané, že nejnovější formule jsou přirozeně nejlepší. První den pak organizátoři zakončili závodem v motokárách pro všechny zájemce.

Další den nás pak čekal AutoX. Ráno byl v režii organizátorů, kteří trať připravili, odpoledne pak trať společně vymyslely týmy. Stejně, jako na běžných závodech, byl AutoX považován jako kvalifikace na Endurance. V dopolední části závodu jsme se nesmlouvavě s FSE.07 utkali s poslední tallinskou formulí, FEST18. Přes veškerou snahu našeho nejlepšího pilota Petra Záruby se nám nakonec nepodařilo zvítězit, a tak jsme se museli spokojit s 2. místem. Časů jsme tentokrát zajeli neuvěřitelných 14. FSE03 se podařilo jet 10 jízd a získat 10. místo.

V odpolední části závodu nás čekala o trať v režii týmů a shodný scénář jako dopoledne. Petr Záruba se s FSE.07 opět nelítostně utkal s FEST18 i tentokrát nám muselo stačit pouze 2. místo. Bohužel si nepolepšila ani část týmu s FSE.03, která si stejně jako dopoledne vybojovala 10. místo. Navečer byly body sečteny a členové všech týmů opět vyrazili se utkat na trati v motokárách.

Poslední, nejočekávanější den jsme hned od rána připravovali obě formule na královskou disciplínu, Endurance. Vzhledem k získaným časům z předchozího dne jsme s FSE.07 startovali jako druhý nejlepší tým a společně s FEST18 jsme se utkali ve finále. FSE.03 startovala o něco dříve a na trati se potkala s předchozí tallinskou formulí, FEST17 a první dochovanou tallinskou formulí z roku 2008, FEST08.

Při jízdě FSE.03 se u tratě potkal celý tým, který postupně povzbuzoval Radka Štěpánka a končícího kapitána, Honzu Kosinu, kteří společnými silami týmu získali 8. místo a nechali za sebou tallinskou formuli z roku 2014. Zajímavostí je, že tyto formule se potkaly v roce 2014 na italských závodech, kde estonská formule vyhrála a FSE.03 získala v celkovém hodnocení 2. místo.

Před pomyslným finále se u obou zúčastněných týmů atmosféra stupňovala, a to nejen díky 9 bodovému náskoku pro náš tým. Bylo jasné, že teď půjde o vše. Jakožto 2. nejlepší jsme na trať vyrazili jako první, nicméně v těsném závěsu vyrazila i FEST18 a podívaná mohla začít. Jako první ve formuli vystartoval Péťa Záruba a velmi konzistentně zajížděl časy mezi 59 a 60 sekundami. V tuto chvíli celý tým eForce držel palce, protože první estonský pilot se nedostal pod 61 sekund a všem bylo jasné, že pokud FSE.07 protne cílovou čáru, tak večer půjdeme pro vítězství. Po prvních devíti kolech plných napětí byli vystřídáni piloti a do monopostu usedl Marek Lászlo. I ten v průměru zajížděl lepší časy než druhý estonský pilot. Po druhé sérii 9 kol FSE.07 skutečně projela cílem a celý tým mohl začít jásat a doufat před večerním finále.

Po rychlém dobití obou formulí jsme se ještě naposledy vydali na trať v rámci volných jízd, kdy si FSE.07 i FSE.03 mohl užít zbytek týmu. Poté nezbývalo nic jiného, než zabalit a vyrazit do Tartu na vyhlášení. Vzhledem k organizátory velmi propracovanému systému časů a bodů jsme věděli víceméně všechny výsledky, nicméně, radost celého týmu nebyla o nic menší. Společně jsme oslavili skvělé 10. místo FSE.03, ale zejména celkové 1. místo FSE.07.

Třešničkou na dortu byl nejen putovní pohár Baltic Open, ale zejména příslib pořádání dalšího ročníku u nás v České republice pod taktovkou eForce FEE Prague Formula!

Disciplína FSE.03 FSE.07
Akcelerace 13. místo – 5,64 bodů 2. místo – 118,6 bodů
Superslalom 11. místo – 54,8 bodů 1. místo – 125 bodů
AutoX 1 & 2 9. místo – 112,3 bodů 2. místo – 231,6 bodů
Endurance 8. místo – 248,2 bodů 1. místo – 500 bodů
Total 10. místo – 420,94 bodů 1. místo – 975,2 bodů