FSE.X

FSE.X 2021-09-09T18:33:34+00:00

Sezóna 2021 pro pilotovanou divizi týmu znamenala kompletně přepracovaný koncept vozu. Akumulátor se nyní nachází pod nohama pilota a díky lepšímu rozložení i ostatních jednotek v autě jsme snížili moment setrvačnosti o 12 %. Lehčí a kratší, o výrazných 45 centimetrů, je uhlíkový monokok sandwichové konstrukce nesoucí kompletně nový podvozek spolu s kolovou zástavbou. Motory Fisher jsou nyní umístěny přímo ve všech čtyřech kolech. Změny na trakčním systému zdaleka neskončily umístěním Baterie. Ta mohla být odlehčená z důvodu použíti rekuperace energie. Systém nyní funguje na vyšším napětí 600 V čímž dosahujeme nižšího rušení a také tím bylo ulehčeno kabeláži.

Rám (vlastní návrh) Kompozitní monokok sendvičové struktury z uhlíkových vláken s hliníkovou voštinou a pěnovým jádrem ROHACELL® s hlavním obloukem z chrommolybdenové vysokopevností oceli a předním obloukem z pevnostního hlíníku svařený metodou TIG
Rozvor 1525 mm
Rozchod (vpředu i vzadu) 1200 mm
Hmotnost vozu (bez pilota) 195 kg
Rozložení hmotnosti (vpředu : vzadu) 49,5 : 50,5 %
Zavěšení kol (vlastní návrh) Nezávislé zavěšení všech kol, dvojitá A-ramena nestejné délky na obou nápravách
Odpružení Typ push-rod na obou nápravách, tlumiče Öhlins TTX 25 FSAE
Pneumatiky Hoosier 16×7,5-10 LCO
Ráfky Hliníkové 10″ – Keizer
Motor (vlastní návrh) Přední a zadní – Synchronní PM motory Fisher (4x 35,37 kW); max. točivý moment: 29,1 Nm
Měnič motor Lenze
Maximální otáčky 20000 rpm
Maximální výkon 141,48 kW / omezeno na 80 kW dle pravidel Formula Student
Maximální točivý moment 1450 Nm do 60 km/hod
Převod (vlastní návrh) Planetový dvojstupňový převod (i = 13,3)
Diferenciál (vlastní návrh) Aktivní elektronický – každý motor řízen zvlášť
Chlazení (vlastní návrh) Vodní chlazení motorů i výkonové elektroniky, dva chladící okruhy
Brzdová soustava Kotoučové brzdy na všech kolech, 2-okruhový systém
Nastavitelné rozložení brzdného účinku
Vpředu a vzadu kotouče 200 mm, třmeny ISR Racing
Akumulátor (vlastní návrh) Články Melasta – elektrická konfigurace 144s2p
Celková energie 7,45 kWh – jmenovité napětí 604,8 V, pravidly omezeno na 600 V
Vlastní systém pro monitorování a správu článků akumulátoru
Vlastní výkonová a měřicí elektronika
Vlastní nosná konstrukce – kevlarový sendvičový kompozit
Elektronika (vlastní návrh) Dvě sběrnice CAN:

  • Data nezbytná pro jízdu auta (poloha pedálů, bezpečnostní funkce, data z akumulátoru, senzory kol, volantu apod.)
  • Data ze zbylých senzorů (teploty, diagnostická data, apod.)

Kontrola trakce – kontrola prokluzu všech kol
Torque vectoring
Jednotka INS- inerciální navigační systém, snímání dat pro kontrolu trakce, možnost detailnější analýzy jízdy
Pedálová jednotka – vyhodnocení pedálů nezávislými senzory, bezpečnostní funkce
Volantová jednotka – vlastní GUI, dotykový displej, možnost přizpůsobení auta, zobrazení diagnostických dat
Palubní deska – nepřetržité zobrazení důležitých údajů (stav akumulátoru, stav elektrických ochran)
Měnič řídící motory – Lenze, použity dva měniče
Automatické řízení – automatická regulace rychlosti ventilátorů, limitace výkonu při nízkém nabití akumulátoru apod.

Kapitán týmu

Josef Med

Fakultní koordinátor

Ing. Vít Hlinovský, CSc.

Projektová skupina

Vedoucí: Miroslav Martínek

Adéla Kubíková
Pavla Lásková
Miroslav Martínek
Tereza Plšková
Jiří Harman
Adam Petráň

Elektrotechnická skupina

Vedoucí: Michal Kopiar

Krištov Cikhard
Jakub Dvořák
Petr Hainc
Martin Hejl
Šimon Hykl
Vojtěch Kotrba
Vojtěch Michal
Tomáš Nekvapil
Anastas Nikolov
Egor Pushkin
Lukáš Strašík
Stanislav Tomášek
Jan Veselý
Martin Edl
Filip Machulda
Tomáš Omasta

Mechanická skupina

Vedoucí: Jakub Sedlář

Matěj Crhán
Ilya Chaban
Radovan Juráš
Lukáš Kolbaba
Petr Kolovrátník
Josef Kopecký
Tomáš Krejčí
Josef Med
Jan Plesník
Radek Štěpánek
Ondřej Štogl
Jiří Teichman
Ondřej Velínský
Jiří Zubr
Adam Čumrda

Články

Generální partneři elektrického monopostu

Hlavní partneři elektrického monopostu

SKF logo
Fronius
Misan

Prémioví partneři  elektrického monopostu

Altium logo
Ansys logo
Dassault systemes logo
IPG automotive logo
MathWorks logo
Vector logo

Významní partneři  elektrického monopostu

Awac logo
Continental logo
CompoTech logo
LA-Composite
PragoBoard logo
Würth elektronik logo
Dukane IAS
TMM

Partneři elektrického monopostu

Gossen Metrawatt
Martínek rekuperace
Hanon Systems logo
Iveco logo
Keller logo
ElektraX
LVR logo
Omnitron logo
Silicon Hill logo
Race x
Techsoft engineering logo
Ústav mechaniky, biomechaniky a mechatroniky website
UTOPM logo
ZD Sedlec
UST logo
Kord Carbon
Trumpf logo
CzechEnglish