Garáž DV

Garáž DV 2022-02-26T18:47:57+00:00

Driverless

Vývoj autonomně řízené formule v týmu probíhá již od roku 2019, kdy se postupně začal dávat dohromady nejen tým nových lidí se zájmem o integraci autonomního řízení do již hotové elektroformule, ale i samotný koncept vozu, který se od začátku roku 2020 začíná postupně zhmotňovat.

V létě roku 2020 se DV sekce našeho týmu s nově postavenou driverless formulí chystala na tři mezinárodní závody. Kromě domácích závodů FS Czech Republic měla autonomní formule eForce DV.01 bojovat o co nejlepší umístění i ve Španělsku a Německu! Kvůli koronavirové krizi se pořadatelé všech závodů rozhodli zrušit letošní ročník.

Na podzim sezóny 2020 eForce představil jako první český tým také plně autonomní závodní formuli a je tedy zatím jediným českým reprezentantem v rámci soutěže Formula Student Driverless. Toto vozidlo je kromě pohonných a elektronických jednotek známých již z elektrického monopostu vybavené také dalšími senzory včetně stereo kamer a LiDARu, které jí umožňují vnímat okolní svět.

DV.01 (2021)

V sezóně 2020 tým zkonstruoval historicky první autonomní elektrickou formuli v České republice. Samořiditelný monopost vznikl za využití mechanického návrhu monopostu FSE.07, který ale po elektrické stránce prošel kompletní přestavbou. Nově vzniklá skupina v týmu se musela vypořádat s mnoha novými problémy jako snímáním a rozpoznáváním okolí, výpočtem ideální dráhy, samotným řízením nebo záchranným brzdovým systémem. V letošní sezóně zůstává k detekci kuželů stereokamera a LiDAR. Hlavní výpočetní jednotku jsme vyměnili za výkonnější Zotac MAGNUS EN72080V, díky kterému jsme schopni rychleji zpracovávat snímaná data pomocí neuronových sítí. Zatáčení kol zůstalo stejné, díky posilovači řízení umístěném přímo ve svislé tyči řízení jsme schopni přesně korigovat směr jízdy formule.

Zobrazit více

DV.01

V sezóně 2020 tým zkonstruoval historicky první autonomní elektrickou formuli v České republice. Samořiditelný monopost vznikl za využití mechanického návrhu monopostu FSE.07, který ale po elektrické stránce prošel kompletní přestavbou. Nově vzniklá skupina v týmu se musela vypořádat s mnoha novými problémy jako snímáním a rozpoznáváním okolí, výpočtem ideální dráhy, samotným řízením nebo záchranným brzdovým systémem.

Detekci okolí mají na starost 3 stereokamery spolu s LiDARem. Hlavní výpočetní jednotkou DV.01 se stal malý počítač od NVIDIA. Uvnitř této malé jednotky se nachází překvapivě výkonná jednotka, schopna řídit celé auto. Xavier obsahuje výkonný grafický čip, který slouží k zpracování dat z kamer pomocí neuronových sítí (YOLO v3). Zatáčení kol je realizováno pomocí posilovače řízení umístěného přímo ve svislé tyči řízení, který je schopné díky sadě senzorů monitorující aktuální natočení kol přesně ovládat směr jízdy formule. Velkou změnou byl také přechod na komerční měniče.

Zobrazit více
CzechEnglish