Stále váháš, jestli se přidat k týmu? Bojíš se, že nebudeš stíhat studium nebo že nemáš dostatek zkušeností? Nevíš, co se od tebe bude očekávat?
V eForce každý rok stavíme novou formuli, se kterou se potom v létě účastníme závodů napříč Evropou. Při návrhu se řídíme pravidly, které vydává organizace Formula Student Germany. Ty kromě základních požadavků na bezpečnost definují i disciplíny, ve kterých se soutěží. Naším cílem je samozřejmě vyhrát, a proto musí mít naše auto perfektní odpich při Akceleraci na 75 m, dobře odladěný podvozek a pneumatiky, které se neutrhnou při jízdě na Skidpadu, dostatek aerodynamického přítlaku pro ostré rychlé zatáčky na autokrosové trati a musí být spolehlivé, aby dokončilo 22 km dlouhý Endurance závod bez poruchy. K tomu všemu jsme se letos rozhodli, že namísto stavění druhého autonomního auta vměstnáme do jedné formule navíc i počítač, aktuátory a senzory nezbytné pro autonomní jízdu. Ale není to jen o rychlosti. Soutěžíme také ve statických disciplínách, kde odborníkům nejen z automotive oblasti prezentujeme náš postup ve vývoji a výrobě jak z inženýrského, tak i z ekonomického hlediska.
Jak jsi asi pochopil/a, postavit závodní auto je komplexní problém, na který nestačí jen odevzdávat domácí úkoly a odsedět si hodinu a půl v učebně. U nás konečně zapojíš fantazii, naučíš se o problémech přemýšlet z různých pohledů. I když asi zatím třeba nevíš, jak navrhnout převodovku pro motor s 20000 rpm nebo balancovat 288 lithium-polymerových článků v 600 V akumulátoru, všechno se postupem času naučíš. Mnohokrát se ti také stane, že se při práci na formuli setkáš s problémem, který jsi už slyšel na přednášce, a konečně pochopíš, proč ses o něm učil/a.
A nakonec konkrétně. V týmu je nás asi 60 a scházíme se jednou týdně v menších skupinkách Vehicle performance, Powertrain, Electrical Systems a Chassis & Structural systems. Každý měsíc pak máme celotýmovou schůzi, kde se za každou skupinu prezentuje, co se událo. Jako nováček budeš v prvních týdnech zaškolen ohledně organizace týmu, docházky, bezpečnosti na dílně a práce v programech, které v týmu používáme. Do konce kalendářního roku pak probíhá vývoj nového auta, který je už teď v plném proudu. Můžeš si vzít na starost nějaký díl nebo jednotku, pokud si na to věříš, případně můžeš být k ruce někomu ze starších členů. V lednu pak zahájíme výrobu, a to už dostane možnost zapojit se úplně každý. Elektrické jednotky si osazujeme sami, uhlíkový monokok a aeropaket si laminujeme celý, splétáme kabeláž, obrábíme, a nakonec vše montujeme dohromady. Velmi pomůžeš i tím, když poptáš a vyzvedneš díly a materiál nebo zařídíš výrobu v externí firmě. Důležité je chtít se učit, být ochotný pomoci, když je potřeba, ale také sám se aktivně nabízet pro dílčí úkoly, které zazní na schůzi.
Pokud přiložíš ruku k dílu a ukážeš, že jsi týmový hráč, na kterého se dá spolehnout, určitě se s námi v létě podíváš na nejedny závody. Tam uvidíš formuli, na jejíž stavbě a vývoji ses podílel/a jezdit vedle konkurence z celého světa, poznáš stovky schopných lidí jako jsi ty a získáš inspiraci do dalšího roku.
Pokud snad stále váháš, jestli je teď ta správná chvíle, věz, že během roku už nábor neprobíhá. Pokud to nebudeš stíhat, nebo zjistíš, že tento projekt pro tebe není to pravé ořechové, můžeš skončit kdykoli. Nepropásni příležitost, která desítkám váhavých studentů před tebou nakonec změnila život. Dotazník najdeš zde.