Po 4 letech zpět na Formula SAE Italy

Minulý týden jsme se zúčastnili našich letošních prvních závodů soutěže Formula Student v Itálii. Závody se konali na okruhu Riccardo Paletti di Varano ‘de Melegari. Na závodiště jsme přijeli ve středu brzy ráno a ihned jsme postavili zázemí jak v kempu, tak i v našem pitu. Na našem novém monopostu FSE.08 se v dílně pracovalo až do poslední možné chvíle, proto přijela o něco později než část našeho týmu. Poté jsme mohli rovnou pokračovat na pracích potřebných pro splnění technických přejímek. Na technické přejímky jsme byli v harmonogramu zařazeni až ve čtvrtek odpoledne, a tak jsme celý den strávili prací na různých věcech, na které při přípravách k odjezdu nebyl čas. Po celou dobu závodů nás zmáhalo krom spousty práce i extrémní klimatické podmínky. Na autodromu teplota ve stínu činila minimálně 32°C a na sluníčku až 45°C. Servisovat závodní vůz v takovém vedru není vůbec nic příjemného, ale i tak jsme museli zatnout zuby a v pracích na naší formuli nadále pokračovat.

Čtvrtek pro nás začal již ráno přípravou na elektrické přejímky, na které jsme se dostali až v odpoledních hodinách kvůli kolizi se statickou disciplínou Cost Report. Na přejímku jsme byli celkem slušně připraveni, a tak až několik drobných problémů probíhala poměrně rychle. V pátek ráno jsme opravili vše, co bylo třeba a opět spěchali za komisaři. Pokračovat v přejímce jsme však nemohli v delším časovém horizontu, protože již v poledne nás čekala královská statická disciplína Engineering Design Report (EDR). Po prezentaci EDR jsme opět pokračovali v načaté přejímce, kde bylo třeba kontrolovat formuli již v nastartovaném stavu. Kvůli závadě na elektronice akumulátoru formule jsme opět museli přerušit přejímku. Oprava této závady vyžadovala několik hodin práce. K dokončení technické kontroly jsme se tedy dostali až v sobotu dopoledne. Nově vznikající problémy náš však pronásledovaly i nadále, a tak bylo potřeba vyladit software, zejména v jednotce pedálů. Když už se vše blížilo ke zdárnému konci, tak nás komisaři zaskočili s požadavkem na kontrolu akumulátoru spolu s jeho nabíječkou. Při této části přejímky se komisařům nelíbilo utěsnění chladicích otvorů v bateriovém boxu, a tak jsme je museli dodatečně zakrýt. Naše nová nabíječka si ještě dost dobře nerozuměla s akumulátorem, a tak jsme přejímku se stékajícím potem z tváře ukončili s podmínkou, že na těchto závodech nebudeme ani jednou naši formuli nabíjet.

Na kontrolu splnění mechanických pravidel jsem nastoupili se zpožděním kvůli nedokončeným elektrických přejímkám. Technické přejímky ze strany mechanické části probíhaly bez větších problémů. Celkově vzato nám byl náš nový monopost vcelku pochválen a ze strany technických řešení i provedení nám nebylo vytýkáno téměř nic. Přejímky probíhali více méně hladce a jediným větším problémem, který se nakonec objevil bylo selhání mechanického zvedacího zařízení – tzv. quickjacku. Toto zařízení musí zajistit zvednutí všech poháněných kol alespoň 10 centimetrů nad úroveň vozovky. Protože máme poháněna všechna čtyři kola musíme tedy zvedat ze země celé auto. Z důvodu nově požitého aerodynamického prvku – difuzoru došlo na novém monopostu k nepříjemnému zmenšení plochy podlahy, která je dobře využitelná pro zvednutí auta, a kvůli pozici akumulátoru i k nepříznivému rozložení hmotnosti pro zdvih formule. Při pokusech auto naším zvedákem nadlehčit došlo k poškození hliníkové konstrukce. Zničenou konstrukci jsme hned začali opravovat, ale i po opravách náš systém nebyl schopný auto zvednout. Toto zařízení tedy musíme pro příští závody přepracovat tak, aby nás od dokončení přejímek na dalších závodech nic nezdržovalo. Celkově mechanické přejímky probíhali vcelku v pořádku. Dostali jsme několik doporučení, jak pro další monoposty vylepšit naše auto už ve fázi návrhu. Mechanickou přejímku jsme tedy nakonec nedokončili kvůli neúspěšnému zvednutí auta.

Do dynamických disciplín jsme se tedy kvůli přejímkám nedostali. Přejímek jsme se účastnili i při průběhu Akcelerace a Skidpadu. Při dokončování přejímek nám svitla naděje pro zúčastnění se alespoň disciplíny AutoX, ale kvůli možnému poškození akumulátoru při nabíjení jsme se rozhodli neriskovat celou závodní sezónu kvůli odjetí jedné disciplíny. Na trať jsme se v Itálii tedy nepodívali.

Pozitivní zprávou z prvních závodů je hlavně umístění v královské statické disciplíně – Engineering design report. V této disciplíně jsme skončili těsně za branami finále. O účastnících finále rozhodovala, po hodnocení samotné disciplíny, přepadová kontrola rozhodčích, kde se od členů, kteří byli momentálně v pitu, snažili dozvědět další informace o týmu i samotném monopostu. V této přepadovce jsme očividně nebyli úspěšnější než naši konkurenci, a proto jsme celkově v této disciplíně skončili na krásném 4. místě z celkového počtu 26 týmů.

V současné chvíli probíhá na plný plyn testování jednotlivých systémů i celé formule. V mezičase se snažíme dopilovat k dokonalosti i statické disciplíny tak, aby na domácích závodech FS Czech bylo bodové hodnocení i umístění podstatně pozitivnější než na našich prvních závodech. Doufejme, že se nám povede doladit veškeré detaily a v Mostě budeme opět bojovat o nejvyšší příčky stejně, jako jsme byli zvyklí i v minulých sezónách

Děkujeme za Vaši podporu a nezapomeňte sledovat dění na našich sociálních sítích už od 13. 7., kdy začnou závody Formula Student Czech Republic!

CzechEnglish