Společnost SKF je pro nás vážený dlouholetý partner. Každoročně nám poskytují jejich produkty, díky kterým jsme schopni konkurovat ostatním týmům z univerzit po celém světě. Díky této spolupráci máme možnost vybrat si ložiska, těsnění i ostatní produkty pro naše často velmi specifická technická řešení.

Pro letošní sezónu jsme obdrželi sponzorský dar vysoce přesných kuličkových a radiálních kluzných ložisek, těsnění a maziv. Minulou sezónu jsme díky podobné podpoře ovládli dvoje závody. Doufáme, že i letos se nám s naší 8. generací elektrické formule bude dařit ještě lépe. Produkty společnosti SKF nás nikdy nezklamaly, a proto si této podpory vážíme o to víc.

Příklad použití produktů v přední kolové skupině

Příklad použití produktů v sestavě řízení  

Letos nám reklamní oddělení společnosti navíc nabídlo zájezd do Itálie, konkrétně prohlídku továrny značky Ferrari a muzeí v Maranellu a Modeně. Vyslali jsme proto tři zástupce našeho týmu, aby načerpali novou inspiraci pro stavbu našich dalších formulí. V příspěvku níže si můžete přečíst jejich pocity z celého zájezdu.

„Cesta do Itálie byla trochu zdlouhavá, přeci jen je to přes 900 km. Jelo nás 15, z toho 3 členi mechanické skupiny týmu eForce, proto pro nás bylo skvělé, že jsme si mohli popovídat s odborníky ze strojařských firem, kteří také užívají produkty SKF. Po cestě jsme si dopřáli vydatnou večeři a šli jsme spát.

Druhý den ráno jsme si přivstali, abychom se ještě porozhlédli po okolí hotelu a dali si skvělou hotelovou snídani. Potom jsme se přepravili přímo do Ferrari Factory, kde už nás vítala průvodkyně. Dostali jsme návštěvní karty a všechny fotoaparáty nám byly přelepeny speciálními Ferrari samolepkami. Během prohlídky závodu jsme se podívali na montážní linku motorů V6, V8 a V12, kde nás překvapilo, že pracovat na motorech V12 je prý nejprestižnější pozice v celé hale a dostat se na ní není jen tak. Všechny díly si vyrábí Ferrari samo, jsou z hliníku a vše je pečlivě kontrolováno. Jediným externím dílem je klikový hřídel, který je z masivní oceli. Hodně udiveni jsme byli také z robotizace haly. Například pružinky ventilů byly vkládány do hlavy válců robotem velice přesně, hladce a jednoduše.

Následně jsme byli na montážní lince, kde se kompletovala Ferrari GTC4-Lusso, 812 Superfast a další. Na prohlídce této haly nás zaujalo, že mají 2 montážní linky nad sebou. Jsou to těžká zařízení, přesto se jim podařilo to vyřešit a ušetřit místo v továrně, která je vlastně středem města. Skvělou třešinkou na dortu byla možnost vidět na vlastní oči montáž speciální edice Ferrari Monza SP1. Těchto modelů vznikne pouze 100 a všechny jsou již dávno prodány.

Hlavní idea Enza Ferrariho byla vyrábět si všechno sami, proto bylo k vidění i jak se zpracovává kůže, kolik barev a typů kůže si může zákazník vybrat a jak se kůže lepí na interiérové díly.

Další specialitou byl program XX, kde jsme si mohli prohlédnout závodní speciály (Ferrari FXX, FXXK, 599XX a další). Neskutečnou senzaci způsobily staré formule stále stojící v garáži. Monopost Nikiho Laudy působí jako hračka vedle moderních strojů. Viděli jsme také okruh Fiorano, který je určen pouze pro tento projekt a testování prototypů.

Dalším místem byla dílna F1, která je rozdělena na vývoj a montážní dílnu. Dílna byla tak čistá, že by se tam dalo jíst ze země. Nádherné prostředí pro stavbu tak brutálních strojů.

Výlet v Maranellu jsme zakončili rychlou prohlídkou v muzeu. Krásné muzeum, které svými exponáty protíná celou historii značky. Času ale bylo málo, a tak jsme jeli do Modeny, do dalšího muzea této úžasné značky.

Modena se od Maranella dost liší. Místní expozice je rozdělena na motory a na auta, historii závodění a design. Je to krásné muzeum, ve kterém jsme se dokonce dočkali promítání filmu na stěně muzea. Exponáty jsou přenádherné a k nim sepsané texty hezky podtrhují celou výstavu.

Stihli jsme si dát už jen zmrzlinu a jeli jsme domů.

Za tuto příležitost bych chtěl firmě SKF velice poděkovat. Byla to úžasná zkušenost, vše probíhalo hladce a pro milovníka aut, jako jsme byli my, mechanici formulového týmu, to bylo něco jako nejlepší dárek pod Vánočním stromečkem.“

Radovan Juráš, člen výpravy

Děkujeme společnosti SKF za poskytnutou důvěru a doufáme, že i díky jejich podpoře bude náš letošní monopost alespoň tak úspěšný, jako ten minulý.

Těšíme se na spolupráci i v nadcházejících letech!