Formula Student
Formula Student je mezinárodní soutěž určená studentům technických vysokých škol. Jejím hlavním cílem je poskytnout mladým inženýrům možnost získat cennou praxi a zkušenosti nejen v oboru jejich studia. Týmy každou sezónu navrhují a staví nové monoposty, se kterými se následně utkají v konkurenci více než 800 týmů z celého světa. Od roku 2010 se soutěže mohou účastnit také vozy s čistě elektrickým pohonem a od roku 2017 i monoposty řízené autonomně.

NAŠE SEZÓNA
Naše sezóna trvá jeden rok, začíná zhruba v září a končí v srpnu. S vývojem nového monopostu začínáme bezprostředně po skončení posledních závodů. Na začátku využíváme loňský vůz, pokud to počasí dovolí, k testování a ověřování řešení, která bychom mohli použít v novém konceptu. Paralelně probíhají dlouhé hodiny modelování a navrhování nové generace monopostu. Jednotlivé skupiny pracují na svých částech, ale všechny je nutné sladit tak, aby výsledný vůz fungoval jako celek. Vývojová fáze končí přibližně na přelomu roku tzv. design freezem, tedy finálním uzavřením vývoje a ustálením konceptu vozu pro danou sezónu.

Následně se plynule přesouváme do fáze výroby, kdy začíná práce na reálných dílech. Ty se postupně obrábějí, pájí, laminují a jinak zpracovávají. Nejnáročnější na výrobu je monokok, tedy kompozitní tělo vozu, jehož výroba od přípravy forem až po finální vytvrzení trvá přibližně čtyři měsíce. Období výroby vrcholí slavnostní událostí nazývanou Rollout, při které představujeme nový monopost škole, partnerům i podporovatelům našeho týmu. Následně nás čekají týdny testování a ladění, které nás připraví na samotné závody.
Závody
Závody Formula Student se dnes konají po celé Evropě i mimo ni. Standardní závod trvá jeden týden a během sezóny se tým obvykle zúčastní tří až čtyř závodů. Během závodů je možné získat až 1000 bodů, které se rozdělují mezi jednotlivé disciplíny. Soutěží se ve dvou kategoriích – elektrické vozy (EV) a autonomní vozy (DV).

Každý závodní týden začíná technickými přejímkami. Protože soutěž klade mimořádný důraz na bezpečnost, musí každý vůz projít sérií kontrol, které ověřují jeho připravenost a splnění pravidel. Za každou úspěšně absolvovanou přejímku získává vůz nálepku, která se lepí na samotný monokok a indikuje připravenost vozu k jízdě. Přejímky zahrnují kontrolu akumulátoru, mechanickou přejímku, elektrickou přejímku rozdělenou na nízkonapěťovou a vysokonapěťovou část, driverless přejímku pro autonomní vozy, dále tilt test, rain test a nakonec také dva brzdné testy – manuální a EBS. Manuální test ověřuje schopnost pilota zablokovat všechna čtyři kola, zatímco EBS test prověřuje funkčnost nouzového brzdového systému, který umožňuje zastavit autonomní vůz na dálku.
Dynamické disciplíny
Po úspěšném dokončení všech přejímek následují dynamické disciplíny, které se všechny měří na čas.
Mezi pilotované disciplíny patří například Acceleration, tedy sprint na 75 metrů, který prověřuje schopnost vozu zrychlit. Další disciplínou je Skidpad, trať ve tvaru ležaté osmičky, kde se testuje boční akcelerace. Poté následuje Autocross, jednokilometrový závod se zatáčkami, šikanami a rovinkami, který zároveň určuje startovní pořadí pro Endurance. Endurance je nejdelší závod na 22 kilometrů, který se jede na krátké trati a zahrnuje také povinnou výměnu pilotů v polovině závodu. Poslední disciplínou je Efficiency, jež hodnotí efektivitu využití energie z akumulátoru v závislosti na dosaženém čase. Klíčovou roli zde hraje rekuperace, tedy schopnost zpětně využít energii získanou při brzdění.
Acceleration
50 bodů
Skidpad
50 bodů
Autocross
100 bodů
Endurance
250 bodů
Efficiency
75 bodů
Akcelerace
50 bodů
Skidpad
50 bodů
Autocross
100 bodů
Endurance
250 bodů
Efficiency
75 bodů
DV Akcelerace
75 bodů
Autonomní vozy soutěží rovněž v disciplínách Acceleration, Skidpad a Autocross. Místo Endurance však absolvují disciplínu Trackdrive, která zahrnuje deset kol, přičemž každé měří zhruba jeden kilometr. Pro bezpilotní jízdu je klíčové barevné rozlišení trati – oranžové kužely označují start a cíl, modré kužely lemují levou stranu tratě a žluté pravou.
DV Acceleration
75 bodů
DV Skidpad
75 bodů
DV Autocross
100 bodů
Trackdrive
200 bodů
DV Skidpad
75 bodů
DV Autocross
100 bodů
Trackdrive
200 bodů
Statické disciplíny
Soutěží se také ve statických disciplínách, které se zaměřují na inženýrskou a podnikatelskou stránku projektu. V rámci Engineering Designu tým prezentuje koncept monopostu odborníkům z praxe, kteří hodnotí nejen jednotlivá technická řešení, ale i přístup k vývoji.
Disciplína Cost and Manufacturing se soustředí na přípravu dokumentu Bill of Materials, který obsahuje všechny součásti vozu spolu s výrobními procesy a jejich cenami. Od sezóny 2025 se navíc započítává i uhlíková stopa výroby.
Poslední disciplínou je Business Plan, při němž tým navrhuje hypotetický produkt vycházející z monopostu a klade důraz na jeho komerční potenciál. Součástí je zpracování investičního plánu, marketingové strategie, logistiky a všech dalších aspektů nezbytných pro realizaci.
Engineering Design
150 bodů
Cost & Manufacturing
100 bodů
Business Plan
75 bodů