Historie
Formula Student je největší soutěží studentů techniky na světě. Soutěž je pořádána každým rokem napříč celým světem. Založena byla v roce 1981 v USA pod záštitou Society of Automotive Engineers (SAE), první soutěž v Evropě se pak konala v roce 1998. Dnes jsou ve světě desítky závodů, na všech kontinentech vyjma Afriky a Antarktidy.
V současnosti se soutěže účastní přes 800 univerzitních týmů z celého světa, které soutěží s vlastnoručně postavenými závodními auty. Vítěz soutěže nemusí mít jen nejrychlejší auto, ale záleží na celém mixu konstrukce, výkonu, plánování rozpočtů a zpracováním marketingového plánu. Od roku 2010 se soutěže mohou účastnit i vozy s čistě elektrickým pohonem. V tomto roce se datuje také založení eForce, jakožto prvního týmu s elektrickým monopostem v ČR. V současnosti na závodních okruzích elektrické monoposty už zpravidla poráží ty spalovací, co se výkonu i jízdních vlastností týče. Dalším milníkem bylo založení soutěže Formula Student Driverless, tedy závody autonomních vozů v roce 2016. Tým eForce se opět jako první v republice rozhodl zúčastnit se I této kategorie a začal vývoj první autonomní formule v ČR v roce 2019.
Disciplíny
Soutěž Formula Student se skládá z takzvaných statických a dynamických disciplín. Ve statických disciplínách týmy představují vozidla a jejich vývoj odborníkům z Formule 1, nebo z předních firem automobilního prmyslu, či technologických gigantů. V minulosti eForce obhajovalo své návrhy před zástupci Scuderia Ferrari, Lamborgini, FCA, SIEMENS, ZF, Continental, nebo Google. Dynamické disciplíny se pak soustředí na jízdu formule a mají za úkol prověřit jízdní vlastnosti formula. Celkově se na závodech tradičně rozděluje 1000 bodů, ale jednotlivé disciplíny mohou být honorované na jednotlivých závodech různě.
Hodnocené disciplíny jsou:
- ENGINEERING DESIGN Zhodnocení technických aspektů, konstrukčních a klíčových vlastnosti vozidla.
- COST REPORT Finanční plánování celého vozidla včetně (sériové) výroby.
- BUSINESS PLAN Prezentace mající za úkol přesvědčit potenciálního investora o smysluplnosti fiktivního obchodního modelu zahrnujícího studentskou formuli
- ACCELERATION Akcelerace na 75m ze zastaveného startu.
- SKID PAD Silně točitá trať připomínající osmičku má za úkol prověřit postranní akceleraci vozidla.
- AUTOCROSS Kvalifikace do hlavního závodu „Endurance“, vozidlo s nejlepším časem na kolo vyhrává.
- ENDURANCE & EFFICIENCY Vytrvalostní závod na 22 km s výměnou řidiče v půlce závodu. Efektivita vozidla je hodnocením množství spotřebované energie vůči celkovému času.
- TRACKDRIVE Disciplína unikátní pro Driverless, auto má za úkol co nejrychleji projet 10 kol na předem zcela neznámé trati.
Elektrická kategorie
Před tím, než se formule může účastnit dynamických disciplín, je třeba projít přejímkami, což je technická inspekce která kontroluje bezpečnost vozu a jeho soulad s pravidly soutěže. Jak je vidět na grafu, tak zhruba dvě třetiny bodů jsou na závodech přiděleny těmto dynamickým disciplínám, a zbývající třetina je vyhrazena statickým disciplínám, kde tým prezentuje své teoretické znalosti a obhajuje technický návrh vozu.
Driverless kategorie
Oproti elektrické kategorii je driverless soutěž zaměřena více na statické disciplíny, zejména co se týče návrhu autonomních systémů vozidla.
Budoucnost
Německé závody plánují do budoucna kategorie sloučit a požadovat autonomní funkcionalitu po všech monopostech, jako je vidět níže. Jestli obdobný přístup převezmou I jiné soutěže teprve ukáže čas.